sterk in staal

Futuristisch reuzendak
Futuristisch reuzendak
Futuristisch reuzendak
Futuristisch reuzendak

Futuristisch reuzendak

februari 2018 - Het stationsgebied van Utrecht is de afgelopen jaren flink onderhanden genomen. Utrecht Centraal heeft een nieuwe stationshal gekregen en ook de directe omgeving is drastisch aangepakt. Zo is aan de kant van de oude binnenstad een nieuw verhoogd Stationsplein in aanbouw, ontworpen door Ector Hoogstad Architecten.

“Buiting Machinebouw & Staalconstructie en Rotocoat leveren een duurzame bijdrage aan het futuristisch reuzendak van het nieuwe Stationsplein Oost in Utrecht centrum!”

Het stationsgebied van Utrecht is de afgelopen jaren flink onderhanden genomen. Utrecht Centraal heeft een nieuwe stationshal gekregen en ook de directe omgeving is drastisch aangepakt. Zo is aan de kant van de oude binnenstad een nieuw verhoogd Stationsplein in aanbouw, ontworpen door Ector Hoogstad Architecten.

Het Stationsplein vormt de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Onder het Stationsplein komt een fietsenstalling voor 12.500 fietsen en op het plein onder een hoog transparant reuzendak komen winkels en horeca met terrassen. Het gehele project Stationsplein Oost zal omstreeks 2020 helemaal zijn afgerond.

Iconisch reuzendak

De dakconstructie boven het Stationsplein weegt ca. 500 ton, is circa 25 meter hoog, opgebouwd uit 130 stalen modules en rust met een oppervlakte van ca. 70x50 meter op 7 stalen kolommen. De stalen modules worden per twee tegelijk als 1 element naar boven gehesen. Nadat alle stalen elementen naar boven zijn gehesen en aan elkaar zijn gelast, worden 49 geïntegreerde gaten met een diameter van 7,2 meter afgedekt met grote transparante kunststof kussens gemaakt van gerecycled EFTE, oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart. Vanaf begin 2018 kunnen bezoekers droog tussen het station en het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne lopen.

De 130 stalen modules en de 7 kolommen waarop het reuzendak rust, zijn door Buiting Machinebouw & Staalconstructie gemodelleerd, geproduceerd en gemonteerd. Deze 7 enorme buiskolommen met een lengte van circa 21 meter, een diameter van 1300 mm en een gewicht van ruim 15 ton per stuk, zijn door Rotocoat thermisch verzinkt. Daarna zijn de buizen van een natlaksysteem voorzien.

Fietsparkeergarage

Onder het Stationsplein wordt een drielaagse “bike trough” fietsparkeergarage gebouwd, die helemaal ontworpen is vanuit de hoofddoelstellingen: gebruiksgemak, snelheid en veiligheid. Gebruikers bereiken zo veel mogelijk fietsend hun parkeerplaats. De stallingspaden staan haaks op het fietspad zodat doorgaande fietsers geen hinder ondervinden van de gebruikers.

In augustus 2017 is de eerste fase van de fietsenstalling in gebruik genomen. Deze biedt ruimte aan 6.000 fietsen. Daarmee is het op dit moment de grootste fietsenstalling van Nederland. De komende maanden komen er nog eens 1500 parkeerplaatsen bij. Eind 2018 is de stalling helemaal af en is er plek voor ruim 12.500 fietsen. Een nieuw wereldrecord, dat nu nog op naam staat van een fietsgarage in Tokyo.

> Naar nieuwsoverzicht