Staal op maat voor sluisdeur
februari 2021 - Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt en verwelkomt jaarlijks ongeveer 8.000 schepen. De Pierre Vandammesluis vormt de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven die goed is voor 10.000 banen.
De sluis stamt uit 1984 en bestaat uit 2 sluishoofden met elk 2 roldeuren en 2 beweegbare bruggen. In 2018 is de meest zeewaartse sluisdeur gerenoveerd en nu is de meest landwaartse deur aan de beurt.
Tijdens de renovatie van deze sluisdeur kan de Vandammesluis met de drie andere sluisdeuren perfect blijven functioneren.
Een spectaculaire operatie
Na een voorbereiding van zes weken, heeft hijsschip ‘Gulliver’ van Jan De Nul Group op 21 mei 2020 de deur uit haar positie gehesen en naar de achterhaven overgebracht voor renovatie.
Een spectaculaire operatie, want zo’n deur weegt ruim 2.500 ton en heeft een oppervlak van een kwart voetbalveld (60 m x 10 m x 24 m).
Grondige renovatie
Na aankomst in de achterhaven, is er eerst een stelling rond de deur geplaatst om oesters en slib te verwijderen. Daarna is een consortium bestaande uit onder andere Jan De Nul Group en Almex Metaal, begonnen met een grondige renovatie van de sluisdeur.
Er zullen meerdere mechanische onderdelen, zoals een compressor en agitatieschroeven, worden vervangen en nieuwe technieken worden geïnstalleerd. Daarnaast zullen er meerdere aanpassingen aan de staalstructuur worden gedaan, zoals het plaatsen van vier extra vlinderkleppen.
Staal op maat voor sluisdeur
Voor de vervanging van de diverse stalen structuurelementen van de deur heeft De Boer Snijbedrijf 36 ton plaatstaal S355J2+N op maat gesneden en aan Almex Metaal geleverd. Almex Metaal zorgt dat de gesneden staalplaten op de juiste plaats in de deur worden gelast.
Na afronding van de renovatie in 2021, zal de sluisdeur teruggevaren en in de deurkamer geplaatst worden zodat deze weer tot in lengte van jaren meekan.
> Naar nieuwsoverzicht